نقش الکترولیت ها در ورزش!

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، برای جبران آب و الکترولیت های از دست رفته بدن، کمتر از یک ساعت پس از فعالیت های استقامتی، باید دو تا سه لیوان آب نوشید.

نقش الکترولیت ها در ورزش!

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، تعریق زیاد درهوای گرم طی فعالیت های شدید جسمانی به کاهش میزانی از املاح معدنی و الکترولیت های بدن به ویژه کلر، سدیم و پتاسیم می انجامد، بنابراین ورزشکاران این رشته ها باید آب کافی همراه با میزان کمی نمک دو تا سه گرم در لیتر بنوشند چرا که به ازای هر لیتر آب دفعی، معادل نیم تا یک گرم نمک از بدن دفع می شود.

بر اساس این مطلب که از سوی مجتبی خادم متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار وبلاگ طراحی ویلا قرار گرفته، آمده است: دفع سدیم بر کاهش پتاسیم از بدن نیز تاثیر می گذارد، بنابراین هر میزان فعالیت درشرایط شدید جسمانی ادامه یابد، سدیم بیشتری دفع و پتاسیم بیشتری نیز از فضای داخل سلولی به خارج سلول منتقل و دفع می شود.

دفع شدید پتاسیم، اختلالاتی در فعالیت کلیه ها و قلب در پی خواهد داشت و در پی آن اختلال در انقباض های عضلانی، خستگی و برهم خوردن تعادل اسیدی-بازی بروز خواهد کرد.

بنابراین برای جبران آب و الکترولیت های از دست رفته، کمتر از یک ساعت پس از فعالیت های استقامتی، باید دو تا سه لیوان آب نوشید، زیرا دفع سدیم ممکن است احساس تشنگی را از بین ببرد. همچنین درصورتی که غلظت کلروسدیم میزان آب مصرف شده حدود دو تا سه درصد باشد، الکترولیت های دفعی را جبران خواهد کرد.

در عین حال استفاده از قرص های معدنی کمکی توصیه نمی شود و درحقیقت مصرف الکترولیت های کمکی ازسوی ورزشکاران، زمانی مناسب است که مایعات بدن به میزان خیلی زیادی تقلیل یافته باشد به طوری که این کاهش بیش از سه درصد از وزن را شامل شود.

درمورد جایگزین کردن الکترولیت ها نیز، ورزشکاران نباید تنها به نوشیدنی های حاوی پتاسیم، سدیم، کلر و ...اکتفا کنند، بلکه استفاده از میوه ها (موز)، سبزیجات (جعفری)، آب میوه ها، لبنیات، شکلات های کاکائویی وغذاهای متنوع توصیه می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقش الکترولیت ها در ورزش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش الکترولیت ها در ورزش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید