در آغاز کار حواستان به این موارد باشد

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، از یاد بردن مسائلی کلیدی در زمان استخدام

بسیاری از ما در جایگاه مصاحبه وقتی می خواهیم یک متقاضی استخدام را که آیتم های کلیدی مورد مذاکره را نادیده می گیرد هدایت کنیم، شگفت زده شده و شاید مستاصل شویم. اما در اینجا پنج مورد قابل مذاکره را که حتی افراد حرفه ای هم گاهی آنها را از یاد می برند، نام می بریم. با خبرنگاران همراه باشید:

در آغاز کار حواستان به این موارد باشد

پاداش پرداخت شدنی

بسیاری از قراردادها در مرحله اجرا با در نظر گرفتن پاداش، سخاوتمندانه به نظر می آیند. ولی اگر این پاداش غیرمنطقی باشد، دیگر بسته مورد نظر سخاوتمندانه نیست. زمانی به یک مدیر ارشد آموزش می دادم که قصد داشت شرکتی را که جزو 100 شرکت برتر فهرست مجله فورچون بود و سابقه ای طولانی در آن داشت ترک و کسب و کار نوی راه اندازی کند که آینده تضمین شده ای نداشت. این شغل رویایی او بود و بیشتر این رویا را معادله ریسک بالا/ مزایای بالا تشکیل می داد. ولی این ریسک در مراحل ابتدایی، با در اختیار داشتن اطلاعات بهتر و وجود ضمانت، بهتر می تواند مدیریت گردد. باید بدانید تاریخچه این شرکت چه خواهد بود؟ سوابق آن در پرداخت پاداش به کارمندان چگونه است؟ چه اندازه از این پاداش ها بدون غرض ورزی پرداخت می گردد؟

امتیازات بعد از آغاز کار

شاید آنقدر بخت با شما یار باشد که تمام موارد عنوان شده ای که اغلب از یاد برده می گردد، از قبل مورد توجه قرار گرفته باشند؛ معیار پاداش دهی شما واقع گرایانه باشد، منابع تضمین شده و محاسبات درست باشند. بنابراین به شرکت مورد نظر پیوسته و بعد از سه ماه به چیزی احتیاج پیدا می کنید. برترین زمان برای درخواست هر چیزی حتی پاداش، همین مراحل ابتدایی کار است؛ زمانی که کارفرما همچنان از شما راضی است. البته امکان دارد، اتفاقاتی افتد که انتظارش را ندارید، ولی اگر می توانید این اتفاقات را پیش بینی کنید؛ قبل از قبول کردن هر چیز آنها را مطرح کنید. یکی از مدیران توسعه کسب وکاری که مشاورش بودم، در انتظار فرزند دومش بود و مدت کوتاهی بعد از آغاز کار نوش خواهان انعطاف پذیری بیشتر در برنامه کاری و حتی مکان آن بود. او این موضوع را در قراردادش مطرح نکرده بود، ولی کارفرمای او از همه چیز آگاهی داشت. شاید این مساله مهمی برای شما محسوب نگردد، ولی هیچ گاه حدس نزنید واکنش کارفرمای نو چه چیزی است. در مرحله پیشنهاد، بیشترین امتیازاتی را که می توانید داشته باشید درخواست کنید؛ حتی امتیازهایی که تا کار خود را آغاز نکرده به حساب نخواهند آمد.

تخصیص منابع

علاوه بر پاداش، شغل روزمره شما به منابعی که در اختیارتان هست، وابسته است. پس کارفرمایی که خواهان شما است، وعده منابعی را به شما داده و می گوید: می توانید تیم خود را استخدام کنید، ذینفعان کلیدی سازمان از اقدامات شما پشتیبانی واقعی می نمایند. شما زمان و استقلال لازم را برای تمرکز بر راهی که به موفقیت می رسد، خواهید داشت. اما امکان دارد، هنگامی که به مرحله اجرا رسیدید، بودجه درخواستی شما برای تیم تان رد گردد، مدیریت ارشد یا همکاران داخلی که باید با آنها کار کنید حامی شما نیستند و علاوه بر مسوولیتی که به خاطر آن مشغول به کار شدید، وظایف دیگری نیز برایتان تعریف می گردد. اگر می دانید که رسیدن به اهدافتان به منابع به خصوصی احتیاج دارد، بهتر است از همان ابتدا در قرارداد خود این موارد را عنوان کنید. زمانی مشاوره مدیر اجرایی یک سازمان غیرانتفاعی را برعهده داشتم که هدف بسیار سخت تامین سرمایه را دنبال می کرد. هدفی در آن سطح به حمایت هیات مدیره و زمان کافی و منابعی برای جلب حامیان خیر احتیاج دارد. او می دانست که می تواند وظیفه خود را انجام دهد، به همین علت، لازم بود توجه مذاکره را به خواسته های سازمان جلب کند؛ یعنی تعداد و نوع خاص حمایت تیمی و مسوولیت های هیات مدیره برای تکمیل مسوولیت های خود او. درست است، بخشی از شغل شما راهنمایی فرهنگ شرکت و چانه زنی در خصوص منابعی است که احتیاج دارید، اما اگر از همان ابتدا بدانید که منابع به خصوصی هستند که حتما به آنها احتیاج پیدا می کنید، برای درخواست آنها از قبل وارد مذاکره شوید.

حمایت در شرایط نامطلوب

وقتی کارفرما در مذاکره استخدام از شما راضی است، بسته سخاوتمندانه ای را به شما پیشنهاد می دهد. ولی هنگامی که به مشکل برخوردید، چه خواهد شد؟ متقاضی مجرب دارای اعتماد به نفس و مهارت های کافی است و متصور می گردد هنگامی که کارها به درستی پیش نمی فرایند قادر است کنترل اوضاع را به دست بگیرد. اما عوامل بحرانی بسیاری هستند که خارج از کنترل شما است و موفقیت تان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ عواملی مانند تغییرات مدیریتی، تغییر در اولویت های اجرایی یا تغییر شرایط بازار. امکان دارد، بدون اینکه کار اشتباهی انجام داده باشید، مدیریت نو با استخدام نیروهای مورد نظر خود و اختصاص منابع و اولویت ها به مواردی دیگر، باعث حذف نقش شما گردد یا رکود مالی بازار، کوشش های شما را بی ثمر باقی گذارد.

مزیت های پایین دستی

بسیاری مواقع یک بسته مدیریتی پیچیده است و ویژگی هایی دارد که بر ویژگی های دیگر اثرگذارند. یکی از مدیران فروشی که تحت آموزش من بود، بسته ای داشت که مملو از آیتم های سطح بالایی بود (شامل پاداش، سهام و مزایای بازنشستگی). اگر مبنا را سطح بالا قرار دهید، همه این مزایای سطح پایین تر بالا می فرایند. این مدیر بسیار زیرکانه مذاکره کرد تا مبنای درخواست های خود را بهبود دهد، اما باید دستاوردهایش را به مزایای پایین دستی نیز انتقال دهد. هنگامی که قراردادش را مرور کردیم، ارقام به طور مشهودی عوض شده بودند (مبلغ حقوق پایه و پاداش به عنوان درصدی از پایه نو)، اما محاسبات نو پیشرفتی را نشان نمی دادند. پاداش اضافه و سهامی که تعلق گرفته بود، همچنان بر کمترین پایه بود. محاسبات را واقعی انجام دهید. حتی اگر کارفرما می گوید ارقام نمایشی هستند، خودتان محاسبات درست را انجام داده و آن را ثبت کنید. این سندی است که در صورت بروز هر گونه تعارضی در آینده می توان به ان مراجعه کرد.

منبع: الی گشت

به "در آغاز کار حواستان به این موارد باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آغاز کار حواستان به این موارد باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید