7 فیلم مشترک واچوفسکی ها از بدترین تا برترین

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، با نگاه به کارنامه واچوفسکی ها، از تنوع و تفاوت کارهای آن ها شگفت زده می شویم. رویکرد و سلیقه آن ها در فیلم سازی، چه در دنیای انقلابی ماتریکس یا چه در حماسه وسیع آن ها در اطلس ابری، بی نظیر است.

7 فیلم مشترک واچوفسکی ها از بدترین تا برترین

ما فیلم آخر لانا واچوفسکی یعنی رستاخیزهای ماتریکس را دیده ایم که مدت ها بعد از آخرین قسمت ماتریکس هواداران کنجکاو دیدنش بودند. پس بیایید با هم به تمام فیلم هایی که واچوفسکی ها تا به حال ساخته اند نگاهی بیاندازیم. رستاخیزهای ماتریکس در این فهرست نیست چون لانا واچوفسکی به تنهایی آن را ساخته و این فهرست مختص فیلم های مشترک آن هاست.

7. صعود ژوپیتر (Jupiter Ascending)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: میلا کونیس، چنینگ تیتوم، ادی ردماین
  • تاریخ انتشار: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز: 28 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.3 از 10

صعود ژوپیتر در واقع یک افتضاح باشکوه است. این فیلم علمی تخیلی ماجراجویانه خالی از نکات مثبت نیست، در واقع فیلمی است که اصلا نمی توان آن را تحقیر کرد، اگرچه تا الان ضعیف ترین اثر این کارگردانان است.

دنیاها و جلوه های بصری نکته مثبت این فیلم هستند اما داستان آن دم دستی و نامناسب است. در این فیلم، ژوپیتر (میلا کونیس) به دنیایی فراتر از ستاره ها می رود و با کین (چنینگ تیتوم) آشنا می گردد و کین به او را برای ماموریتی بزرگ فرا می خواند. ژوپیتر باید با بالم ابراساکس با بازی ادی ردماین (که بازی بی نظیری ارائه می دهد) روبه رو گردد.

فیلم هواداران و مدافعان خودش را دارد اما نادیده گرفتن مسائل روایی و ریتم و سرعت آن بسیار سخت است. صعود ژوپیتر نقطه ضعف کارنامه هنری این کارگردانان به شمار میرود.

6. محدودیت (Bound)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: جنیفر تیلی، جینا گرشون، جو پانتولیانو
  • تاریخ انتشار: 1996
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

محدودیت اولین فیلم بلند این کارگردانان بود که دوران کاری آن ها را آغاز کرد و یک اثر متفاوت در ژانر خودش، هیجان انگیز و واقعا مجذوب نماینده است. این فیلم داستان وایولت (جنیفر تیلی) را روایت می نماید که با کورکی (جینا گرشون) آشنا و دوست می گردد . این دوستی در واقع مخاطره آمیز است، زیرا وایولت با گانگستری به نام سزار (جو پانتولیانو) ارتباط دارد.

آن چه در ادامه اتفاق می افتد، روایتی استادانه از شخصیت هایی خاص در فیلمی هیجان انگیز و عاشقانه است. این عاشقان قصد دارند از دست سزار فرار نمایند و زندگی خود را با دو میلیون دلار پول نقد ادامه دهند. استرس و خطر با اجرای فوق العاده بازیگران در سراسر فیلم مشهود است و شما در هر لحظه کاملا آن را احساس می کنید. این فیلم نمونه شاخص و کلاسیک جمله ضرورت و احتیاج موجب خلاقیت و ابداع می گردد است و واچوفسکی ها با امکاناتی اندک و بودجه کم، اثری واقعا خاص می آفرینند. محدودیت نشان داد که آن ها لایق چیزهای بیشتری هستند و نامشان را به عنوان افرادی تازه کار اما حرفه ای بر سر زبان ها انداخت.

5. انقلاب های ماتریکس (The Matrix Revolutions)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن
  • تاریخ انتشار: 2003
  • امتیاز راتن تومیتوز: 35 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.8 از 10

سرانجام ناقص سه گانه ماتریکس، انقلاب های ماتریکس، اثری پویا است که در آن، واچوفسکی ها همه خطوط روایی دو فیلم قبلی را با هم ترکیب می نمایند. پیش گویی ها و درگیری های قریب الوقوع با ماشین ها ادامه پیدا کرد و این فیلم در واقع، اثری بزرگ بود که داستان آن به واسطه شخصیت های قوی اش پیش می رفت.

نئو (کیانو ریوز) و ترینیتی (کری آن ماس) در یک ماموریت جداگانه به شهر ماشین ها می فرایند. آخرین شهر انسان ها، زایون نیز از خود در برابر حمله قریب الوقوع نگهبانان دفاع می نماید. شخصیت ها در این فیلم در مقایسه با دیگر آثار چندان عمیق نیستند، اگرچه خود فیلم اصلا بی محتوا نیست.

هسته رمانتیک صمیمانه بین نئو و ترینیتی برترین بخش داستان است و فیلم از این طریق همچنان بر شما تاثیر می گذارد. داستان زمانی عمیق تر می گردد که ارتباط آن با رستاخیزهای ماتریکس را متوجه شوید. انقلاب های ماتریکس در واقع مقدمات قسمت چهارم ماتریکس را آماده نموده بود و کاملا شایسته تحسین است.

4. ماتریکس: بارگذاری مجدد (The Matrix Reloaded)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن
  • تاریخ انتشار: 2003
  • امتیاز راتن تومیتوز: 73 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

دومین فیلم مجموعه، ماتریکس: بارگذاری مجدد، پس از این که فیلم اول دیدنگران را شگفت زده کرد، وظیفه پک مسئولیت سختی را به عهده داشت. فیلم همان اندازه انرژی ماتریکس اصلی را منتقل نمی نماید اما همچنان یک دنباله پایدار است که داستان را به سمت و سویی تازه و جالب سوق می دهد. شاید بعضی از بینندگان کمی احساس گمراهی نموده باشند اما تمایل به پرداختن به ایده های هولناک تر، ایده ای جسورانه بود که ارزش تحسین داشت.

این فیلم دارای برترین سکانس اکشن این فرانچایز است که در آن، فیلمسازان به معنای واقعی کلمه بزرگراهی ساختند تا یک سکانس تعقیب و گریز طولانی را فیلم برداری نمایند که هنوز در نوع خود خاص و برجسته است. دیگر سکانس های اکشن فیلم تاثیرگذاری کم تری دارند . البته کارگردانان تمام کوشش خود را برای ساخت فیلمی هیجان انگیز انجام دادند.

این اثر هم چنان به علت عدم مطابقت با نسخه اصلی چندان محبوب نیست، اگرچه هواداران خاص خود را دارد و به علت نکات مثبتش، تحسین برانگیز است. ادامه دادن داستان فیلمی محبوب و انقلابی که چهارچوب های سینما را متحول کرد بسیار سخت است اما ماتریکس: بارگذاری مجدد به خوبی از پس این کار برآمد و علاوه بر آن، جهت خاص خود را پیش گرفت

3. مسابقه سرعت (Speed Racer)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: امیل هیرش، کریستینا ریچی، متیو فاکس
  • تاریخ انتشار: 2008
  • امتیاز راتن تومیتوز: 41 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6 از 10

این فیلم در زمان اکران آن چنان که باید و شاید فهمیده نشد و چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت. مسابقه سرعت یک اقتباس قابل توجه است که بسیار جلوتر از زمان خود اکران شد. این فیلم، قواعد و زبان سینمایی خود را ایجاد کرد و مرزهای اقتباسات لایو اکشن را تحت تاثیر قرار داد.

مسابقه سرعت که با تصاویری مجذوب نماینده و زنده روایت می گردد، داستان اسپید جوان (امیل هیرش) را روایت می نماید که یک راننده فوق العاده با استعداد در دنیایی آینده گرایانه است که در آن باید با افراد فاسد روبه رو گردد تا از ورزش مورد علاقه و خانواده اش محافظت کند. این فیلم مجذوب نماینده که خانواده محورترین پروژه در بین آثار واچوفسکی ها محسوب می گردد، اثری جاه طلبانه است که سزاوار آنالیز و ارزیابی مجدد است و افرادی که آن را قبلا دیده اند و خوششان نیامده باید آن را دوباره دیدن نمایند.

خود سرانجام بندی فیلم به تنهایی یکی از برترین و برازنده ترین صحنه های تاریخ سینما است. خودروی اسپید در هوا پرواز می نماید و به سمت جاده می رود و فیلم، تمام لحظات او را جلوی چشمان مخاطب می آورد و نفس او را در سینه حبس می نماید.

2. اطلس ابری (Cloud Atlas)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: تام هنکس، هالی بری، هوگو ویوینگ
  • تاریخ انتشار: 2012
  • امتیاز راتن تومیتوز: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

اطلس ابری اقتباسی از رمانی به همین نام اثر دیوید میچل، اثر دیگری از این کارگردانان است که سزاوار توجه بیشتری است. خط زمانی فیلم صدها سال را دربر می گیرد و دارای دنیا های بسیار متفاوتی است و به رمان وفادار می ماند و به برترین شکل ممکن آن را زنده می نماید. نتیجه کار یک اثر هنری واقعا خیره نماینده محسوب می گردد که پس از سال ها در قلب و روح مخاطبان به جای مانده است.

بازیگران نقش های متعددی را ایفا می نمایند و جنبه هایی مانند تغییر ظاهر بازیگران در فیلم وجود دارد که چندان کارآمد و خوشایند نیستند و به شکست می انجامند. با این حال، خود داستان با نمایش ذات زندگی در طول زمان، عمیق و زیبا باقی می ماند. این اثر در لحظات کلیدی واقعا سرگرم نماینده است و ترکیبی از مالیخولیا و شادی و لذت ایجاد می نماید. داستان به شکلی ظریف با مضامینی مانند فقدان و عشق دست و پنجه نرم می نماید و در پرده آخر کاملا ترسناک است. این فیلم، روایتی گسترده است که قاعدتا نباید در قالب سینمایی پیروز می شد. با این حال کاملا و بر خلاف هر اقتباس دیگری که قبل از آن ساخته شده، زیبا و تحسین برانگیز است.

1. ماتریکس (The Matrix)

  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، کری آن ماس، لارنس فیشبرن
  • تاریخ انتشار: 1999
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.7 از 10

فقط یک فیلم می توانست در رتبه اول این فهرست قرار بگیرد و آن هم ماتریکس است. این اثر فیلمی است که هنوز مانند زمانی که برای اولین بار اکران شد با طراوت و جسورانه به نظر می رسد. ماتریکس واقعیت ما را زیر سوال می برد و دارای سکانس هایی اکشن و غم انگیز است و در زمان انتشار مشابه هیچ فیلم دیگری نبود و از آن موقع تا به امروز نیز هیچ فیلمی مشابه آن ساخته نشده است.

داستان از جایی آغاز شد که مامور اسمیت خطرناک با بازی هوگو ویوینگ شگفت انگیز، نئو با بازی ریوز را تعقیب می کرد و نئو مجبور شد از فانتزی که در تمام این سال ها در آن زندگی می کرد بیدار گردد. ماتریکس فیلمی است که خلاقیت از تک تک فریم هایش تراوش می نماید و تمام قوانین قبلی را به چالش می کشد.

امیدواریم آثار واچوفسکی ها روزی از کارهایی ماند ماتریکس پیشی بگیرند. با این حال، آثار بعدی آن ها باید کامل باشند، زیرا ماتریکس یک اثر هنری تقریبا بی عیب و نقص است. بسیاری از فیلم ها سعی نموده اند از سبک و دیدگاه آن تقلید نمایند اما هرگز چیزی شبیه به تجربه ای که ماتریکس القا می نماید، وجود نخواهد داشت.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 فیلم مشترک واچوفسکی ها از بدترین تا برترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 فیلم مشترک واچوفسکی ها از بدترین تا برترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید