دست رد سازمان سنجش بر انحصار در بازار وکالت، معیار طرح مجلس علمی است

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، سازمان سنجش، مندرجات ماده 6 طرح مجلس که در آن معیار قبولی در آزمون وکالت، کسب 70 درصد نمره میانگین یک درصد برتر مشخص شده است را علمی و قابل قبول خاطرنشان کرد.

دست رد سازمان سنجش بر انحصار در بازار وکالت، معیار طرح مجلس علمی است

به گزارش گروه مالی وبلاگ طراحی ویلا، سازمان سنجش آموزش کشور مندرجات ماده 6 طرح مجلس (طرح تسهیل صدور بعضی مجوز های کسب و کار) که در آن معیار قبولی در آزمون وکالت، کسب 70 درصد نمره میانگین یک درصد برتر معین شده است را علمی و قابل قبول اعلام نمود.

دیروز مدافعان حفظ انحصار در بازار وکالت خبری را در رسانه ها منتشر کردند مبنی بر اینکه سازمان سنجش اعلام نموده معیار مذکور، علمی و استاندارد نیست و نمی تواند مبنای قبولی در آزمون وکلا قرار بگیرد؛ و به این ترتیب کوشش کردند تا طرح مجلس برای تسهیل صدور مجوز های کسب و کار را مخدوش جلوه دهند.

اما امروز احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش در نامه ای به رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران اعلام نمود که معیار مذکور، یک ملاک علمی بوده و خلاف قواعد سنجش و میزان گیری نیست.

در این نامه آمده است:

پیرو نامه شماره 54649 مورخ 1400/7/18 و در پاسخ به نامه شماره 767 مورخ 1400/7/3 جنابعالی در مورد معین حد نصاب در آزمون کانون وکلای دادگستری ایران و ادعای حمایت سازمان سنجش آموزش کشور از ادامه انحصار در کسب و کار های خصوصی و عدم وضوح نامه استعلام آن کانون، ضمن تأکید بر اینکه این سازمان یک سازمان تخصصی است و در امور قانونگذاری دخالتی ندارد و در جهت تثبیت یا ادامه انحصار دخالتی ندارد و استفاده صنفی از نظرات این سازمان قابل پیگیری می باشد لذا توضیحات تکمیلی ذیل جهت تبیین و روشن نمودن نامه ارسالی اعلام می شود:

عموماً معین حد نصاب در آزمون ها برای دو هدف ذیل صورت می گیرد:

1 برای حفظ کیفیت کل ورودی ها یا انتخاب شوندگان مانند معین حداقل نمره 15 یا هر عدد دیگری از 100 در آزمون های تحصیلات تکمیلی برای تمام ورودی ها که در این بخش اصولاً ظرفیت تأثیرگذار نیست.

2 برای انتخاب متقاضیان در یک رشته محل یا شغل محل استخدامی یا معین حد نصاب برای سهمیه های ورودی مانند ایثارگران که در این بخش علاوه بر نمرات، ظرفیت تأثیرگذار است.

با توجه به موارد مذکور اعلام می شود اعمال حد نصاب 70 درصد نمره میانگین نفرات یک درصد برتر یا هرگونه حد نصاب دیگر صرفاً اگر در راستای بند 1 باشد می تواند به عنوان یک ملاک علمی به منظور حفظ کیفیت مورد استفاده قرار گیرد و خلاف قواعد سنجش و میزان گیری نیست.

احسان جمالی

معاون فنی و آماری

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دست رد سازمان سنجش بر انحصار در بازار وکالت، معیار طرح مجلس علمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست رد سازمان سنجش بر انحصار در بازار وکالت، معیار طرح مجلس علمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید