خبرنگاران سالیانه 800 هزارتن کمپوست در کشور فراوری می گردد

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، تهران- خبرنگاران- رییس هیات مدیره انجمن فراوریکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی گفت: سالیانه حدود 800 هزارتن کمپوست برای بستر رویش قارچ خوراکی در کشور فراوری می گردد که سهم بزرگی در بازار داخلی دارد.

خبرنگاران سالیانه 800 هزارتن کمپوست در کشور فراوری می گردد

مهدی رجبی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه برای بستر رویش کیفی به مواد اولیه خوب احتیاج داریم، اضافه نمود: اکنون 75 واحد فراوری بستر قارچ در کشور وجود دارد که 60 واحد آن فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر پنج کیلوگرم کمپوست یک کیلوگرم قارچ فراوری می گردد، اظهارداشت: 900 هزار تن پروانه فراوری در این زمینه صادر شده، اما اکنون 800 هزارتن فراوری می گردد.

رییس هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان بستر رویش قارچ خوراکی، بیان داشت: احتیاج سالانه کشور 180 تا 200 هزار تنقارچ است و اگر اهداف ما محقق گردد منجر به افزایش فراوری می گردد.

وی ب ابیان اینکه هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: دست کم 300 تا 400 هزار تن دیگر کمپوست احتیاج است و با تشکیل انجمن 10 تا 15 درصد به فراوری فعلی اضافه می گردد.

رجبی با بیان اینکه بستر رویش قارچ خوراکی کشور یک صنف زیست محیطی است، ادامه داد: اکنون با فراوری کمپوست برای رویش قارچ، بخش عمده کاه و کلش باقی مانده از فراوری گندم و کود مرغی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی خریداری می گردد.

وی اضافه نمود: اکنون افزون بر 400 هزار تن کاه و کلش دور ریز و 300 هزارتن کود مرغی گوشتی در واحدهای بستر قارچ استفاده می گردد.

این مقام صنفی توضیح داد: سال گذشته هر کیلوگرم کاه و کلش 420 تومان و کود مرغی 400 تا 500 تومان قیمت داشت که اکنون هر کیلوگرم کاه و کلش با قیمت دو هزار تومان و کود مرغی یک هزار و 500 تومان خریداری می گردد که به ترتیب بیش از 30 درصد و 120 درصد افزایش داشته است.

رجبی اظهارداشت: اکنون این صنعت برای کاهش هزینه ها، حجم کار و یاری برای جمع آوری کاه و کلش بیشتر به دستگاه های جدید احتیاج دارد تا هزینه فراوری کمپوست را 25 درصد کاهش دهد.

وی اضافه نمود: اکنون هشت هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و 70 هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در این صنف وجود دارد.

1720 میلیارد تومان گردش اقتصادی سالیانه کمپوست

رییس هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان بستر رویش قارچ خوراکی گفت: اکنون یک هزار و 720 میلیارد تومان گردش اقتصادی صنعت قارچ کشور است.

وی، هدف از تاسیس این انجمن یاری به فراورینمایندگان قارچ، نظارت بیشتر، فراوری محصول استاندارد و کیفی برشمرد که اشتغال زایی بالایی دارد.

افزایش 30 درصدی سرانه مصرف قارچ در دوران کرونا

رجبی با اشاره به افزایش 30 درصدی سرانه مصرف در دوران شیوع کرونا، گفت: در دوران پیش از کرونا به کشورهای مختلف از جمله عراق، امارات، کویت، آسیای میانه و عمان به صورت منظم صادرات انجام می شد.

وی اضافه نمود: با شیوع کرونا میزان صادرات به طور تقریبی به صفر رسید و به تازگی که شیوع این بیماری فرایند کندتری داشته، صادرات به کشورهای عراق و امارات از سر گرفته شده و چند کشور دیگر نیز در این زمینه به ما پیشنهاد شده است.

مردم بدون نگرانی قارچ خوراکی خریداری نمایند

رییس هیات مدیره انجمن فراورینمایندگان بستر رویش قارچ خوراکی، ضمن تکذیب مباحث مطرح شده مبنی بر پرورش و عرضه قارچ سمی در بازار، گفت: تحت هیچ شرایطی امکان پرورش قارچ سمی در واحدهای فراوریی وجود ندارد، ضمن اینکه فرآیند فراوری قارچ نیز به گونه ای نیست که باعث سمی شدن آن گردد و حتی اگر قارچی آنقدر در واحد فراوریی بماند که کپک بزند، باز هم سمی نیست.

وی بیان داشت: قارچ سمی به صورت خودرو و تحت تأثیر شرایط جوی ایجاد می گردد و به دلیل ظاهرش تا حدودی قابل تشخیص است.

این فعال بخش خصوصی به مردم توصیه کرد: برای اطمینان بیشتر قارچ خوراکی مورد احتیاج خود را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایند که 90 درصد عرضه قارچ در فروشگاه های سطح شهر به صورت بسته بندی شده انجام می گردد.

وی گفت: خرید و تهیه قارچ خوراکی از میوه فروشی ها و بعضی مراکز عرضه به صورت فله ای نیز مورد تایید است.

رجبی از مردم درخواست کرد که به هیچ عنوان از دست فروشان و افرادی که در کنار خیابان قارچ می فروشند، خرید ننمایند.

وی با بیان اینکه ما در فصل رویش قارچ های سمی، اطلاع رسانی کامل انجام می دهیم، گفت: با سازمان های جهاد کشاورزی استان ها نیز هماهنگی های لازم صورت گرفته تا اطلاع رسانی درست و کامل در این حوزه انجام گردد.

وی توضیح داد: اکنون دو هزار و 500 واحد فراوریی دارای پروانه بهره برداری قارچ خوراکی دکمه ای و صدفی در کشور فعال است.

صادرات 3 درصد کمپوست فراوریی به کشورهای هدف

در این نشست، نیما باغبانی دبیر انجمن صنفی فراورینمایندگان قارچ و کمپوست نیز گفت: با توجه به ظرفیت های موجود فراوری کمپوست، اکنون سالیانه کمتر از سه درصد این محصول به کشورهای هدف صادر می گردد.

به گفته وی، اکنون کمپوست به عراق، قطر و ارمنستان صادر می گردد.

باغبابنی، یکی از مسائل این صنف را اخذ اقتصادیات از فراورینمایندگان کمپوست برشمرد و گفت: اکنون در بعضی از استان های کشور از بعضی فراورینمایندگان کمپوست اقتصادیات دریافت می گردد و از بعضی اقتصادیات اخذ نمی گردد.

وی گفت: از سال های 90 و 91 اقتصادیات از بعضی فراورینمایندگان اقتصادیات دریافت می گردد که انجمن فراورینمایندگان بستر رویش قارچ خوراکی طی مکاتباتی با سازمان امور اقتصادیاتی، نسبت به جلوگیری از دریافت اقتصادیات از این صنف اقدام نموده است.

دبیر انجمن صنفی فراورینمایندگان کمپوست توضیح داد: در دوران کرونا به شکل هیات امنایی صندوقی با 6 میلیارد تومان اعتبار ایجاد شد تا به دلیل نوسان بازار فراورینمایندگان متضرر نشوند.

به گفته وی، به تازگی برای حمایت از فراورینمایندگان، صندوق همیاران چتر سفید به شکل رسمی کار خود را شروع نموده است.

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی، سال جاری فراوری 180 هزار تن قارچ خوراکی دکمه ای در سطح بیش از 900 هکتار واحد پرورش پیش بینی شده است درحالی که سال گذشته (1398) نزدیک به 170 هزارتن قارچ خوراکی دکمه ای در سطح 860 هکتار در استان های مختلف کشور فراوری شده است.

براساس گزارش های موجود تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و قزوین، عمده استان های فراوری نماینده قارچ خوراکی کشور هستند.

براساس آمارها سال 1398، حدود 6 هزارتن قارچ خوراکی به ارزش 8.7 میلیون دلار به کشورهای هدف از جمله امارات، عراق، کویت، روسیه و کشورهای منطقه صادر شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سالیانه 800 هزارتن کمپوست در کشور فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سالیانه 800 هزارتن کمپوست در کشور فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید