برترین روغنها برای حفظ سلامت بدن

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، همواره در رسانه ها تبلیغات بسیاری در خصوص انواع روغن ساخته می گردد که اغلب آنها هم این ادعا را دارند که برترین روغن خوراکی برای پخت و پز هستند، کمترین کلسترول را به شما می رسانند و سلامتتان را تضمین می نمایند. ولی به راستی برترین روغن برای پخت و پز که بتواند کمترین ضررها را داشته باشد کدام است؟

برترین روغنها برای حفظ سلامت بدن روغن هایی که در بازار وجود دارند بسیار متنوع هستند اما بعضی از این روغن ها، به سلامتی شما آسیب می رسانند، به همین علت برای خرید، باید روغن هایی را انتخاب کنید که نه تنها ضرری برای سلامتی تان ندارند بلکه تا حدود زیادی برایتان مفید هم هستند. از آنجا که چنین روغن هایی قیمت های نسبتا بالایی دارند، باید در خریدشان دقت کافی داشته باشید تا بتوانید نوع مرغوب این روغن ها را تهیه کنید. با دانستن بعضی نکات، می توان یک روغن گیاهی خوب برای استفاده مناسب تهیه کرد.

روغن زیتونروغن زیتون در برابر سایر روغن ها همواره برنده است و اولین صندلی را از آن خود خواهد نمود. این روغن به صورت خام و نپخته نیز طعم بسیار خوبی دارد بنابراین برای آشپزی هم برنده اصلی خواهد بود.روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع بوده و منبع عالی از مواد شیمیایی گیاهی است که می تواند در پیشگیری از انواع مختلف سرطان مفید باشد.

در مقایسه با سایر چربی ها، تحقیقات صورت گرفته پیشنهاد می نماید که روغن زیتون فوق بکر می تواند حس سیری بیشتری در فرد ایجاد کند. بعضی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حتی می تواند ما را شاد تر کند.

روغن زیتون فوق بکر ممکن است در دمای 325 درجه فارنهایت بسوزد اما روغن زیتون تصفیه شده می تواند تا دمای 450 درجه فارنهایت یا بالاتر را تحمل نماید. بنابراین اگر در منزل خود روغن زیتون فوق بکر دارید بهتر است آن را برای پخت و پز سرد(مثل سالاد) کنار بگذارید و از روغن زیتون تصفیه شده برای سرخ کردن یا پختن سبزیجات استفاده نمایید.

روغن هسته انگوراگرچه بیشتر افراد انگور را به خاطر محصولاتی که از آن تهیه می گردد دوست دارند اما روغن دانه انگور برای پخت و پز قلمرو خاص خودش را دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که اسید چرب و آنتی اکسیدان های موجود در آن برای کاهش وزن موثر است.

بعلاوه این ترکیبات به کاهش تشکیل سلول های چربی تازه و التهاب یاری می نماید. بیشتر مطالعات هنوز در ابتدای کار هستند و در خصوص نحوه دقیق مصرف اطلاعاتی نمی دهند اما مطالعات و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این روغن ممکن است برای کاهش سطح فشار خون مفید باشد و ضربان قلب را نیز بهبود ببخشد.

بنابراین سعی کنید آن را به سالاد و مواد غذایی خود اضافه کنید تا سلامت بهتر و بیشتری داشته باشید.

روغن کنجدتمامی افرادی که فشار خون بالا دارند و از آن رنج می برند بهتر است از این روغن استفاده نمایند. این روغن سرشار از اسیدهای تک و چند غیر اشباعی است و می تواند برای فشار خون بالا مفید باشد. این موضوع به خاطر وجود همین اسیدهای چرب، ویتامین E و سسامین است.

اگرچه مطالعات بیشتری احتیاج است اما محققان اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های آن را به افزایش کلسترول خوب خون و کاهش کلسترول بد خون پیوند می دهند.2

روغن ذرتروغن ذرت از دانه گیاه ذرت به دست می آید و برای مصارف پخت و پز مناسب است. این روغن در مقابل اکسید شدن تا حدی مقاوم است و برای تفت دادن هم مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن عطر ملایم و کمی دارد و رنگش ملایم است. مقدار بالای اسید چرب امگا6 در این روغن، می تواند تنظیم این اسید در بدن شما بر هم بزند. روغن ذرت نسبت به سایر روغن های نباتی قیمت کمتری دارد.

روغن آفتابگرداناین روغن رنگ ملایمی دارد و بدون بو است و برای همه مصارف پخت و پز مناسب است و به علت این که در حرارت و اکسید شدن مقاوم است، می توانید آن را برای مصارف سرخ کردنی هم بهره ببرید. این روغن در سبد غذایی بسیاری از ایرانی ها قرار گرفته است ولی کالری موجود در آن را نباید فراموش کرد. روغن آفتابگردان غنی از ویتامین ای است.

روغن کانولاروغن کانولا در واقع از دانه های کلزا و به روش اصلاح شده ژنتیکی ساخته می گردد و اولین بار از کشور کانادا آمده است. بسیاری از مردم تصوری می نمایند که روغن کانولا به علت این که در غذاهای سرخ کردنی استفاده می گردد، غیرسالم است. البته باید بدانید که مصرف بیش از حد این روغن مضرات خود را دارد ولی برای مقدار کم می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. روغن کانولا دارای نقطه تبخیر بالا یعنی حدود 200 درجه سلسیوس است و بو ندارد، بنابراین برای مصارف سرخ کردنی مناسب است. مانند همه دیگر روغن ها، دارای چربی اشباع کم است و برای سرخ کردن و انواع روش های پخت و پز می توانید از آن بهره ببرید. این روغن بدون طعم است و مصرف آن طعم غذا را تحت تأثیر قرار نمی دهد. نقطه تبخیر بالای این روغن به علت فرآیند شیمیایی است که روی آن صورت می گیرد ولی روی کیفیت سلامتی اش تأثیر چندانی ندارد. بهتر است این روغن را برای سالاد مصرف نکنید.1

روغن نارگیلاخیرا، در خصوص مزایای معجزه آسایی روغن نارگیل، و بعلاوه توانایی افزایش کلسترول خوب و بد آن صحبت می گردد.روغن نارگیل حاوی 12 تری گلیسیرید میانه زنجیره ای است.با توجه به اینکه یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل حاوی 12 گرم چربی اشباع شده است، به شما پیشنهاد می کنیم در مصرف این روغن تعادل را رعایت کنید.

روغن تخم کتانروغن تخم کتان منبع مهمی از امگا 3 است.روغن تخم کتان که باید در یخچال نگهداری گردد برای آشپزی استفاده نمی گردد.روغن کتان، که نباید در معرض نور، گرما و هوا قرار گیرد، می تواند به عنوان سس سالاد یا به عنوان مکمل غذایی مصرف گردد.یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان نیز حاوی 119 کالری است.

روغن بادام زمینیروغن بادام زمینی یک روغن خوشمزه است.روغن بادام زمینی حاوی ویتامین E و فیتوسترول با طول عمر طولانی و درجه حرارت بالا مناسب برای سرخ کردن نیز هست.یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی دارای 119 کالری است.

روغن آووکادویکی دیگر از روغن ها با درجه حرارت بالا ،روغن آووکادو است.روغن آووکادو، مناسب برای استفاده در هر وعده غذایی و سالاد، حاوی اسید چرب مفیدی به نام اسید اولئیک است.روغن آووکادو غنی از لوتئین است و ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری آن 124 کالری است.

روغن گردوروغن گردو روغن ایده آل خوشمزه و مغذی برای ادویه های سالاد وسس ها است.روغن گردو که دارای اسید الآیکیک است، دارای منگنز و مس و بعلاوه ملاتونین است.با توجه به درجه حرارت پایین مصرف آن در آشپزی توصیه نمی گردد.هر قاشق غذاخوری روغن گردو حاوی 130 کالری است.3

پی نوشت:

1.www.digikala.com

2.www.majalesalamat.com

3.www.rokna.net

منبع: راسخون

به "برترین روغنها برای حفظ سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روغنها برای حفظ سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید