آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، وزیر بهداشت دو روز قبل در پاسخ به آخرین شرایط فراوری واکسن کرونا در ایران، وعده داد که کاری خواهیم کرد کارستان که جهان آن را خواهد دید.

آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا

کارستانی که وزیر بهداشت درباره آن وعده داد، همان شرحاتی است که دیروز به وسیله مینو محرز؛ محقق اصلی پروژه فراوری واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد و این متخصص عفونی در گقت و گو با ایسنا ضمن اعلام اینکه واکسن کرونای ایرانی به تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت نموده، اضافه کرد: اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و پیروزیت آمیز باشد، امیدواریم تا اواخر تیر ماه به فراوری برسد. واکسن کرونای فراوری شده، در واقع ویروس ضعیف شده و مانند واکسن هایی است که در کشورهای چین و روسیه ساخته شده است. مطالعات حیوانی این واکسن، نتیجه بخش بوده و بر موش، خرگوش و میمون آزمایش شده که بعد از سرانجام مطالعات حیوانی و نتایج پیروز آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارایه شد که مورد تایید این سازمان نهاده شد و کمیته اخلاق هم مجوز شروع مطالعات انسانی آن را ارایه داه است و باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، شروع کنیم.

محرز درباره انتخاب داوطلبان برای آزمایش انسانی واکسن کرونا ادامه داد: افراد داوطلب باید بین 18 تا 50 سال بوده، سالم باشند، بیماری خاصی نداشته باشند، قبلا به کرونا مبتلا نشده باشند و تست کووید19 آنها هم منفی باشد. آنها باید واکسن را در دو دز تزریق نمایند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام گردد تا اگر در این آزمایش ها هم، واکسن هم مصون بود و هم موثر بود، بتواند به فراوری برسد. ایمنی این واکسن در بخش حیوانی خوب بوده و بالای 70 درصد ایمنی داشته و اگر خیلی خوشبینانه فکر کنیم، در سال تازه و اواخر بهار می توانیم این واکسن را داشته باشیم. واکسن های کرونایی هم که در جهان آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تیر ماه نخواهد بود. ان شاءالله واکسن خودمان هم تا همان زمان یعنی تا تیر ماه نتیجه خواهد داد.

اما اتکای وزارت بهداشت صرفا به فراوری داخلی نیست و علاوه بر اینکه به گفته محرز، واکسن فراوری ایران، زودتر از تیر ماه به دست مردم نمی رسد، تمهیداتی هم برای واردات واکسن در نظر گرفته شده از جمله اینکه دیروز، علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم اطلاع داد: دو شرکت دانش بنیان در حال تلاش هستند و به وسیله دیگر و عضویت در صندوق کووکس هم 16 میلیون و 800 هزار دز در یک مرحله و حدود 20 میلیون دز در مرحله بعد رزرو کردیم. از امریکا هیچ چیز بعید نیست اما کووکس متعهد شده تا واکسن رزرو شده به دست ما برسد که در راستا فراوری و واردات همزمان در حال تلاش هستیم. البته حتی کشورهایی هم که واکسیناسیون را شروع کردند نباید از رعایت نکات بهداشتی غافل شوند.

چند روز قبل هم معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام برگزاری اولین جلسه آمادگی برای حمل، انتقال و نگهداری واکسن کووید 19 وارداتی به کشور گفت: تعداد پنج فروند هواپیمای مورد احتیاج واردات واکسن را آماده نموده ایم و در حال آنالیز هستیم که در هر هواپیما چند تن یخ خشک باید تعبیه گردد که هواپیماها امکان واردات واکسن را داشته باشند. در فرودگاه ها هم مکان های مناسب برای نگهداری این محموله تعیین شد که این مکان ها باید دمای منهای 60 درجه داشته باشند. بعلاوه تعداد هواپیماهایی که توانایی حمل یخ خشک دارند را هم تعیین کردیم و با کارخانه یخ خشک هماهنگی های لازم و با وزارت بهداشت هم مکاتبه ای انجام دادیم که معیارهای فنی خود را برای جابه جایی محموله واکسن به وزارت راه اعلام نمایند. ما برای واردات حجم بالای واکسن ظرفیت را آماده نموده ایم و تعداد هواپیماهای قادر به جابه جایی واکسن و محل نگهداری واکسن هم جوابگوی حجم بالای واردات واکسن خواهد بود. هواپیماهای کارگو می توانند این محموله را جابه جا نمایند و شرکت هواپیمایی ایران ایر یک فروند هواپیمای کارگو دارد که امکان الحاق سه فروند دیگر را برای واردات واکسن کرونا خواهد داشت. در واقع، هواپیماهای پهن پیکر برای مدت زمان کوتاه می توانند به هواپیماهای کارگو برای واردات واکسن کرونا تبدیل شوند و از این لحاظ مسئله ای نداریم.

در پی این اظهارات، مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی مقابله با کرونا هم در شرح اندازه مصونیت ایجاد شده بر اثر واکسن گفت: می توانیم با اولویت بندی، گروه های پرخطر را با واکسن وارداتی و سپس عموم مردم را با واکسن ایرانی در مقابل ویروس کرونا واکسینه کنیم. در حال حاضر بیش از 150 کمپانی عظیم جهان با تمام سرمایه کار می نمایند تا این واکسن را به جهان عرضه نمایند. مثلا کشور چین الان چهار واکسن، روسیه و امریکا هر کدام دو واکسن، اتحادیه اروپا چند واکسن را به جهان عرضه کردند که همه آنها جواب داده و شاید تا یکی، دو هفته آینده سازمان جهانی بهداشت اجازه استفاده به خیلی از کشورهای جهان به صورت عمومی بدهد و این جای امیدواری است که مردم جهان هم باید به آن امیدوار باشند. تلاش دانشمندان جمهوری اسلامی ایران هم از ابتدای این قضیه تا به حال برای ساخت واکسن ادامه دارد ولی قبل از اینکه حتی واکسن ما تهیه گردد، کووکس که یک ارگان زیر نظر سازمان جهانی بهداشت است و در حال حاضر دوسوم کشورهای جهان در آن ثبت نام کردند و وظیفه اش این است که به وسیله یاری های مردمی کشورهای ثروتمند، واکسن را در اختیار کشورهایی که اصلا ممکن است تکنولوژی ساخت واکسن را نداشته باشند یا پول خرید آن را نداشته باشند بگذارد، این واکسن را توزیع خواهد نمود و ایران هم یکی از کشورهایی است که عضو این نهاد است و سازمان جهانی بهداشت موظف است این واکسن را در اختیار ایران هم قرار دهد، اما قرار نیست که در همان ابتدا به همه 80 میلیون نفر همزمان واکسن بزنیم. چنانکه سازمان جهانی بهداشت هم اولویت بندی دارد که در مرحله اول اولویت با پرسنل پزشکی، افراد بالای 65 سال و گروه های پرخطر است. اگر بتوانیم با واکسن وارداتی حداقل 20 درصد جمعیت در اولویت را ایمن کنیم، واکسن فراوری داخل هم به بازار خواهد آمد تا جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: تجارت نیوز

به "آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید