بحران جدید جهانی: کمبود تراشه و افزایش قیمت محصولات الکترونیک

به گزارش وبلاگ طراحی ویلا، اپل، سامسونگ، فورد، جنرال موتورز و نیسان از جمله شرکت هایی هستند که ناگهان متوجه شدند فراوری تراشه های الکترونیک بسیار کاهش یافته است.

بحران جدید جهانی: کمبود تراشه و افزایش قیمت محصولات الکترونیک

کمبود دنیای نیمه هادی ها باعث کاهش میزان فراوری و افزایش قیمت محصولات کمپانی های عظیمی مثل سامسونگ و فورد شده است.

به گزاش وبلاگ طراحی ویلا به نقل از گاردین، افزایش قیمت و کمبود محصولات الکترونیکی در بازار، از تلویزیون و تلفن همراه گرفته تا خودرو و کنسول بازی، مسائلی را پیش روی مصرف نمایندگان قرار داده است.

تراشه مغز متفکر همه دستگاه های الکترونیکی است و مواد اولیه فراوری تراشه ها از سال گذشته تا کنون به طور مداوم کمیاب تر شده اند.

با آغاز همه گیری کرونا و تعطیلی کارخانه ها، ابتدا صرفاً با مشکل به تأخیر افتادنِ تأمین مواد اولیه روبرو بودیم. امروز فرایند فراوری در کارخانه ها به روال عادی برگشته است، اما همه گیری کرونا و تغییرات سبک زندگی در اثر آن، این بحران را تشدید نموده است.

عوامل متعددی بر رشد شدید تقاضا برای تراشه های الکترونیکی در بازار تأثیرگذار بوده اند؛ از جمله سرمایه گذاری خودروسازها روی وسایل نقلیه الکتریکی پیشرفته، افزایش چند برابری فروش تلویزیون ها و کامپیوترها، رونمایی از کنسول های بازی جدید و تلفن های همراه مجهز به فناوری 5G و... .

حتی کمپانی 2 تریلیون دلاری اپل، عظیمترین خریدارنیمه هادی ها در دنیا، که سالانه 58 میلیارد دلار برای خرید ادوات نیمه هادی هزینه می نماید، در سال گذشته به دلیل کمیاب شدنِ این تراشه ها در بازار مجبور شد عرضه آیفون 12 را دو ماه به تعویق بیندازد.

به گفته نیل کمپلینگ، تحلیلگر رسانه و فناوری در Mirabaud، تراشه ها خیلی مهم هستند و آشوب فعلی در عرضه و تقاضای این بازار تحت تأثیر چندین عامل مختلف ایجاد شده است. اساساً سطح جدیدی از تقاضا در بازار به چشم می خورد که نمی توان آن را پاسخ داد، بحران همه جانبه ای از راه رسیده است و همه ما تحت تأثیر آن قرار می گیریم.

اخیراً کمپانی فورد شیفت های کاری دو کارخانه خود را محدود نموده و اذعان نموده است که در امسال، سود شرکت ممکن است تا 2.5 میلیارد دلار کاهش یابد. کمپانی نیسان میخواهد خط فراوری کارخانه های خود را در مکزیک و آمریکا متوقف کند و کمپانی جنرال موتورز نیز اعلام نموده است که احتمالاً سود این شرکت به میزان 2 میلیارد دلار کاهش پیدا خواهد نمود.

همه فراورینمایندگان کنسول های بازی در سال گذشته با چالش کاهش موجودی انبارهایشان روبرو بوده اند و کمپانی سونی در ماه گذشته بیان کرد که ممکن است در سال جدید به خاطر کمبود عرضه نیمه هادی ها نتواند به تقاضای بازار برای پلی استیشن 5 پاسخ دهد. مایکروسافت نیز پیش بینی می نماید که مسائل مربوط به عرضه محصول Xbox حداقل تا نیمه دوم امسال ادامه داشته باشد.

اوج این بحران را می توان در شرایط کمپانی سامسونگ مشاهده کرد. سامسونگ به عنوان یکی از عظیمترین فراورینمایندگان تراشه در دنیا، که بعد از اپل، عظیمترین خریدار تراشه های الکترونیکی نیز هست، اعلام نموده است که ممکن است مجبور گردد رونمایی تلفن همراه جدید خود را به تعویق بیندازد.

کمپلینگ می گوید: سامسونگ سالانه معادل 56 میلیارد دلار ادوات نیمه هادی به فروش می رساند که 36 میلیارد دلار از آن صرف فراوری محصولات خودش می گردد؛ عجیب است که چنین شرکتی مجبور گردد عرضه یکی از محصولات خود را به خاطر کمبود تراشه ها به تأخیر بیندازد.

به گفته کوه دونگ جین، مدیر اجرایی سامسونگ و همچنین رئیس واحد تجارت تلفن همراه سامسونگ، عدم توازن شدیدی در توزیع منابع محدود تراشه در میان متقاضیان این بازار وجود دارد.

در سال گذشته با کاهش فروش وسایل نقلیه، فراورینمایندگان خودرو سفارش های تراشه خود را کاهش دادند و وقتی با رونق دریافت دوباره بازار تصمیم دریافتد سفارشات جدیدی ثبت نمایند، متوجه شدند که از قافله جا مانده اند و باید در صف منتظر بمانند.

سالانه معادل 37 میلیارد دلار تراشه در صنعت خودروسازی دنیا استفاده می گردد و کمپانی هایی مانند تویوتا و فولکس واگن که از عظیمان این صنعت هستند، سالانه 4 میلیارد دلار صرف خرید تراشه های مورد احتیاج خود می نمایند.

به گفته کمپلینگ خودروسازان بیش از سایرین تحت تأثیر این بحران قرار می گیرند، زیرا دیرتر از همه به فکر افتاده اند و همچنین مشتریان نسبتاً کوچکی برای تأمین نمایندگان نیمه هادی ها محسوب می شوند.

تأمین نمایندگان ادوات نیمه هادی مسلماً کمپانی عظیم و در حال رشدی مانند اپل را در اولویت قرار می دهند، زیرا این کمپانی سالانه 56 میلیارد دلار صرف خرید ادوات نیمه هادی می نماید، در حالی که این رقم برای عظیمترین خودروسازها نیز بسیار کمتر است.

به نظر می رسد که کمبود تراشه ها دردنیا همچنان ادامه داشته باشد. برای راه اندازی یک کارخانه پیشرفته فراوری ادوات نیمه هادی دو سال زمان ضروری است و فراورینمایندگان قصد دارند برای دومین بار ظرف مدت کمتر از یک سال، قیمت کالاهای خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

کمپلینگ همچنین توضیح داد هیچ نشانی از افزایش عرضه تراشه ها یا کاهش تقاضا برای آن ها مشاهده نمی گردد و قیمت ها در سرتاسر زنجیره تأمین این بازار در حال افزایش هستند. این موضوع به طور مستقیم روی زندگی مردم تأثیر می گذارد و قیمت خودروها، موبایل ها، لوازم خانگی و تقریباً همه تجهیزات الکترونیکی را افزایش خواهد داد. آیفون جدیدی که امسال به بازار می آید قطعاً گران تر از مدل قبلی خواهد بود.

کمبود دنیای نیمه هادی ها در بازار ایران نیز اثرات جبران ناپذیری بر تمام صنایع مرتبط خواهد گذاشت. به علاوه، بی اطلاعی فراورینماینده ها از بحران کنونی در نتیجه، آماده نبودن برای اجرای راهکارهای درست برای عبور از بحران می تواند کار را برای فراورینمایندگان داخلی پیچیده تر از پیش کند و شرایط را برای مشتریان این صنایع دشوارتر از پیش سازد.

منبع: عصر ایران

به "بحران جدید جهانی: کمبود تراشه و افزایش قیمت محصولات الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران جدید جهانی: کمبود تراشه و افزایش قیمت محصولات الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید